Ruská avantgarda v Albertině

by - 28.2.16

Kazimir Malevič, Rudá jízda, 1932, repro: http://www.albertina.at/


Ve vídeňské Albertině bývají k vidění nádherné výstavy, na které se leckdy stojí fronty. Předpokládám, že na aktuální přehlídku ruské avantgardy zase až takový nával jako na někdejší impresionisty nebude, ale zážitek to bude přinejmenším stejně velký. Jestli se mi povede se na výstavu do Vídně dostat, je věc poněkud nejistá. Ale rozhodně je to takové moje jarní přání a ráda bych tento výlet doporučila i vám. Už jen proto, že zde budou k vidění zápůjčky z Ruska a do Vídně je to přece jen lepší cesta než do Petrohradu.


Výstava s názvem Od Chagalla k Malevičovi a podtitulem Ruské avantgardy začala tento pátek 26. 2. Už název odkazuje na to, že ruská avantgarda nebyla nějaké jednotné hnutí, ale pojítkem jednotlivých osobností byl hlavně ruský původ a příslušnost k avantgardním kruhům v různých zemích. A právě tomuto širokému rozsahu uměleckého života a různým uměleckým skupinám, které spatřily světlo světa hlavně mezi lety 1910-1920, se má výstava věnovat a zároveň odhalovat nové souvislosti mezi jednotlivými umělci. Řada z nich vycházela z ruského lidového umění, někteří si našli své osobité cesty k abstrakci a mnoho věřilo ve spásnou sílu Velké říjnové revoluce. Doufali, že ruku v ruce s revolucí společenskou přijde i revoluce umělecká, což se na chvilku naplnilo, ale nemělo to dlouhého trvání. I když někteří získali různé učitelské posty na vysokých školách a podíleli se na uměleckém směřování nového státu, brzy začaly nabývat na síle konzervativní kruhy, až nakonec avantgarda dostala nálepku předrevolučního buržoazního umění.





Pokud vám nic neříká jméno Marc Chagall, ale viděli jste film Notting Hill, tak je to autor toho obrazu s kozou hrající na housle. Kazimir Malevič je potom jedním z velmi zásadních umělců 20. století, který vytvořil svůj vlastní styl „suprematismus“ a ve své abstrakci dospěl až k slavnému bílému čtverci na bílém pozadí. Dále budou k vidění jména jako Vasilij Kandinskij, Michail Larionov nebo Natalia Gončarovová. Výstava, která představuje jedno z nejzásadnějších období ruského umění, bude ve Vídni k vidění až do 26. 6. 2016. 


Michail Larionov, Důstojník u kadeřníka, asi 1907-1909, repro: http://www.albertina.at/
Marc Chagall, Vlastní portrét se sedmi prsty, 1912-1913, repro: http://www.albertina.at/
Vasilij Kandinskij, Na bílém pozadí I, 1920, repro: http://www.albertina.at/


Natalia Gončarovová, Modrá kráva, 1911, repro: http://www.albertina.at/
Alexandra Exterová, Abstraktní kompozice, 1917-1918, repro: http://www.albertina.at/

Může se vám líbit

0 komentářů