Velikonoční Turín
Velikonoční zajíčci k nám
hopkají sedmimílovými skoky, tak při té příležitosti zavzpomínám na jedny
Velikonoce v Itálii. Teda ne že bychom tam běhali s pomlázkami,
barvili vajíčka a tak. Vlastně na tom velikonočního nebylo nic až na to, že se
mi nepodařilo vidět to hlavní, co jsem v Turíně vidět chtěla. Ono přece
jen ty svatostánky nejsvětější jsou o svátcích vyhrazeny věřícím a ne turistům
s foťákem. A ještě když tam mají takovou cennost jako Turínské plátno.
Kopie Turínského plátna a dalších relikvií ve vitrínce v San Lorenzo |
Pokud jste tímto tajemstvím
nepolíbení, krátce ho přiblížím. Poté, co Krista sňali z kříže, zabalili
ho do plátna, do kterého se otiskla jeho postava. A právě to je Turínské
plátno. Relikvie, na které můžete vidět samotného Krista. A co může být víc?
Kam se na tohle hrabou všechny ty relikvie, který nasbíral Karel IV. a vystavil
je na Karlštejně. Turínské plátno bylo samozřejmě podrobeno asi tak milionu zkoumání,
byla vyvracena i potvrzována jeho pravost, stalo se tématem mnoha knih a článků
a stejně jak tak koukám, zatím nikdo uspokojivě nevysvětlil, kde se ten chlap
na tý látce vzal a kdo to vůbec je. Dokonce i jednu ne úplně zdařilou a trochu
překombinovanou detektivku jsem o Turínském plátně četla.
Ale za plátnem jsem do Turína
nejela. Ostatně je to přece jen vzácnost nad vzácnosti, co se veřejnosti vystavuje
jednou za uherský rok, a nemůže se na ní koukat každý Hej nebo Počkej. Já
chtěla vidět Santissima Sindone. Kapli, kterou pro tenhle svatý rubáš postavil
úžasný barokní architekt Guarino Guarini. K osobě samotného architekta
toho moc psát nebudu. To by bylo nadlouho. Snad jen, že šlo o theatinského
mnicha a roku 1830 jedno psaní o něm končilo slovy: „Zemřel ku prospěchu umění
1683.“ V 19. století totiž tyhle barokní konvexní a konkávní divočiny
zrovna moc populární nebyly. Prostě to působilo jako rudý hadr na býka, pěst na
oko, Dan Nekonečný na pohřbu…ale dál.
Obličej Krista z Turínského plátna v dalším kostele |
Naštěstí to není jediná věc, kterou
po sobě Guarini v Turíně zanechal. Tohle město totiž představovalo vrchol
jeho kariéry, takže to nejlepší od něj najdete tady. Jako třeba kostel San Lorenzo,
který je skryt na hlavním turínském náměstí. V podstatě je to takový
maskovaný kostel schovaný v bloku domů a snadno ho tedy minete. Já
naštěstí měla nakoukáno dost, abych jeho kupoli bezpečně poznala už zdálky.
Pokud ji uvidíte, rozhodně neváhejte a zamiřte dovnitř. Je to nádhera.
V kupoli není žádná iluzivní freska, ale je to hvězda otevřená nebesům,
skrze kterou dovnitř proudí světlo. Samotný kostel je poměrně malá centrála,
takže se mi jako celek blbě fotila a prostě se mi to absolutně nepodařilo
vystihnout. V sakristii pak byly vystaveny obrázky turínského plátna a
různé dokumenty s ním spojené. Tak jsme i téhle záhadě byly skoro na
dotek.
Poslední Guariniho stavbou, kterou
jsme v Turíně viděli, byl Palazzo Carignano se svojí úžasně zvlněnou
fasádou. Právě Palazzo Carignano je jednou z překrásných rezidencí, které
v Turíně a okolí nechala postavit Savojská dynastie pro svou reprezentaci
a které patří na seznam UNESCO. Těch staveb je pěkná řádka (jejich seznam
najdete tady) a jejich objíždění zabere docela dost času, tak snad taky někdy
příště. Prostě Turín má hodně co nabídnout a ošklivým pomluvám, že to je hnusný
průmyslový město, fakt nevěřte.
Palazzo Madama, další ze savojských rezidencí |
San Lorenzo zvenku |
San Lorenzo zevnitř |
Kupole Santissima Sindone pod lešením |
Palazzo Carignano |
0 comments