Mantova, dějství první – Palazzo Te a Pád gigantů
Stejně jako Romeo i my jsme zdrhli
z Verony do Mantovy. Romeo tam musel odejít po zabití Tybalta, my jsme
utíkali před množstvím turistů. Přece jen Verona je poněkud větší město, kde je
i letiště, takže koncentrace lidu tam je logicky vyšší. Mantova je oproti tomu
vcelku díra (i když pořád není tak turistoprázdná jako Brescia), ale pokud jde
o památky, tak toho má mnohem víc co nabídnout. Proto to radši vezmu nadvakrát.
Každý, kdo se trochu víc zajímal o
italskou renesanci, se určitě setkal s rodem Gonzagů a jménem Giulio
Romano. Ostatně se jménem Gonzaga se setkáte i v dějinách českých – taková
Eleonora Gonzagová byla českou královnou. Ale to už je jiný příběh a žádné kdo
s kým v našich dějinách tu nebudeme rozebírat. Naopak se podíváme na
jeden z mantovských klenotů, Palazzo Te, který pro mantovského vévodu
Federica II. Gonzagu postavil a vyzdobil Giulio Romano.
Moc lidu tu nebylo |
Během mojí studijní kariéry se mi
Palazzo Te vryl do paměti jako jedno z míst, která někdy musím vidět. Alespoň
odborná literatura ho popisovala jako výjimečnou stavbu, takže když jsme se
letos rozhodli, že pojedeme na Gardu, bylo jasné, že musíme i do Mantovy. Odbornou
literaturu ovšem (překvapivě) moc lidí
nečte, protože když jsme dopoledne dorazili na parkoviště u paláce, překvapilo
nás, jak je prázdné. Prostě proti Veroně je to jiný svět. I když se stavba
nazývá palác, šlo vlastně o předměstskou vilu, která měla sloužit vévodovi
k odpočinku a zábavě. Postupem času palác pohltilo město, ale klid a
ztracenou sílu zde načerpáte i dnes. Kolem paláce je i rozlehlý park, kde si
můžete po kulturním zážitku odpočinout. Vypadalo to tam jako příjemné místo na
piknik.
Padají triglyfy, něco si přej! |
Co je na paláci ovšem tak pozoruhodného?
Architektonicky je to vynikající ukázka manýrismu, což je takový sloh nesloh
mezi renesancí a barokem. Hodně jednoduše řečeno – renesance vyznávala
pravidla, řád a symetrii a manýrističtí umělci se proti pravidlům renesance
sice plně nevymezovali, ale záškodnicky je podrývali. Takovým „vtípkem“ jsou na
fasádě Palazzo Te třeba dórské triglyfy, které vytvářejí iluzi, že spadnou na
zem. Romano tímto prvkem nejen oživil fasádu, ale zároveň i odkazuje
k nejslavnějšímu sálu celého paláce, Sala dei Giganti.
Stěny i strop tohoto sálu zobrazují
scénu z Ovidiových Metamorfóz, kdy se giganti pokoušeli svrhnout Olympské
bohy, ale byli poraženi a zasypáni stavbou, kterou stavěli, aby se dostali na
horu Olymp. Celý sál má na diváka působit, jako by byl v centru dění a vše
se bortilo nejen na giganty, ale i na něj. Tuto iluzi dotváří i zaoblené rohy
sálu a ještě si k tomu připočtěte, že v místnosti hořel oheň, který
byl zakomponován do celé scény. Skutečné plameny pokračovaly na zdi jako
plameny malované a iluze musela být něčím naprosto mimořádným. Ještě Charles
Dickens celý sál popsal jako „děsivý“.
Kromě vizuální působivosti je zde i
ponaučení, že bouřit se proti vládcům se nevyplácí, a stejně tak i další výzdoba
v sobě nese skrytá i zjevná poselství. Vypráví o vévodovi, jeho názorech,
životě, je zde astrologická a mytologická tématika či tajuplné hádanky, které dnes
už jen těžko rozluštíme. Rozbor výzdoby paláce by vydal na pořádně tlustou
bichli. Jen z toho, že budete číst informace v každé místnosti, vám
půjde hlava kolem. Nebo se zatím můžete kouknout aspoň na web, kde je vše také
pěkně popsáno a je zde plno dalších fotek k prohlédnutí. Samozřejmě je ale
nejlepší vše vidět na vlastní oči, protože sebelepší fotky nebo virtuální
prohlídky skutečný zážitek nahradit nemůžou.
Schválně kolik napočítáte ještěrek? Jsou tu všude a naráží na vévodovu
neuspokojenou vášeň k jedné ženě. Ještěrka a její studená krev měla vyjadřovat
protiklad vévodových citů.
|
Sala dei Cavalli |
Strop v Sala dei Giganti |
0 comments